Rally Dakar

Prolog Rally Dakar přerušila nehoda čínské závodnice
vydáno 3. ledna 2016
Včera byl odstartován 38.ročník legendárního Dakaru. Všichni závodníci se po absolvování administrativních a technických přejímek přesunuli přes slavnostní pódium v centru Buenos Aires spojovací etapou do Rosaria. V průběhu 350km se na 171km zastavili, aby na 11km prologu zajeli co nejlepší čas, který jim určil výchozí pozici do startu první ostré etapy. Startovalo se podle čísel od nejvyššího po nejnižší, a jak bývá zvykem, trať lemovali opět statisíce diváků. Průměrná rychlost byla hodně přes 100km/h, a maximálky byly na hranici možností jednotlivých strojů. Rally dakar Prolog - výsledky kategorie motocyklů Naši kluci v kategorii motocyklů zajeli velmi dobře a mají do dnešní etapy dobré startovní místa a věřím, že se budou posouvat pořadím. Nejlepší byl David Pabiška na 37.místě. Kousek za ním skončili 43. Ondra Klymčiw a 44. Milan Engel. Také dva slovenští borci ukázali, že se s nimi musí opět počítat v celkovém pořadí v top 10. Štefan Svitko je devátý a Ivan Jakeš 19. Smůlu v podobě technických problémů si hned vybral druhý muž loňského Dakaru Goncalves, a také nejrychlejší žena Laia Sanz. Ta je až 119. I nováčci a mistři světa v enduru Meo a Renet jsou hluboko v poli a uvidíme jak se budou s nástrahami pozdního startu mezi pomalejšími jezdci potýkat. Zrušení Prologu po tragické nehodě Bohužel při startu kategorie automobilů došlo k nepříjemné události. Čínská závodnice Meiling s automobilem Mini měla havárii a vlétla mezi diváky. Zprávy hovoří o mnoho zraněných a byly nasazeny všechny vrtulníky i sanitní a záchranářské vozy. Prolog byl poté neutralizován a kategorie kamionů už do něj neodstartovala. Je to velmi špatná zpráva, která bude mít určitě ještě nějakou dohru v oblasti zajištění bezpečnosti diváků. V dalších etapách se naštěstí Dakar přesouvá do řídce obydlených oblastí a také délky jedntotlivých speciálek jsou ve stovkách kilometrů, takže diváci již nejsou na trati nahuštěni v několikastupech okolo ní a pravděpodobnost dalšího neštěstí je malá. Dnes se jede z Rosaria do Villa Carlos Paz, 358km spojovací etapy a poté 227km speciálky. Je to velmi rychlá trasa s minimálním převýšením, převážně po tvrdých kamenitých pistách. Držím všem klukům palce a přeji hodně štěstí. Zdeněk Gottvald
Trasa a program Dakaru 2016
vydáno 23. prosince 2015
Již jen dvacet dnů zbývá do startu 36.ročníku nejslavnějšího a nenáročnějšího motoristického závodu, rally Dakar. Po sedmé se pojede na jihoamerickém kontinentu a hostitelské země jsou Argentina a Bolívie. Po minulém ročníku ze spolupořadatelství odstoupila Chile a tím trasa závodu přišla o nejsušší poušť na světě Atacamu s proslulými několikakilometrovými dunami. Nahradit ji měla poušť v Peru, avšak v průběhu roku i tato země z Dakaru odstoupila. Tím všem zainteresovaným vznikly velké potíže. Závodníkům a týmům s přebukováním letenek a zajištění ubytování, protože původní místo startu bylo v hlavním městě Peru Limě. Ještě více vrásek tato změna způsobila pořadatelům a speciálně novému sportovnímu řediteli Dakaru Marcu Comovi, šestinásobnému vítězi v kategorii motocyklů. Předělat v tak krátkém termínu již hotovou trasu byla velká výzva, aby neutrpěla sportovní úroveň závodu. Start tedy bude opět v Argentině. V patnácti milionovém Buenos Aires se bude v přístavu 29. a 30.12. přebírat veškerá technika, která se od 21.11. plaví přes Atlantický oceán z francouzského Le Havru, kde probíhaly technické přejímky. Ve dnech 31.12. a 1.1. jsou administrativní a technické přejímky v Buenos Aires, tam se veškerá závodní technika předá do uzavřeného parkoviště a 2.1. proběhne slavnostní start s průjezdem pódia u Prezidentského paláce. Tomu i průjezdem ulicemi hlavního města tradičně přihlížejí milióny lidí přímo na místě a další desítky miliónů v tv a na internetu po celém světě. Odtud se závodníci spojovací etapou hned přesunou do 560km vzdáleného Rosaria, kde se 3.1. odstartuje do první závodní etapy s cílem ve Villa Carlos Paz. Po dvou etapách se celé startovní pole dostane do Bolívie. Ve výškách až přes 4000m nad mořem se zde odjedou čtyři velice náročné horské etapy, které budou krom nedostatku kyslíku ztěžovat i nepříjemné klimatické podmínky s teplotami klesajícími až na mínus 10 stupňů, deštěm, sněžením a větrem, díky meteorologickému jevu El Niňo. Ten o sobě má v tuto dobu v jihoamerických Andách silně dávat vědět. Poté 10.1. následuje den volna v argentinské Saltě. Závěrečných pět etap má být hodně těžkých a dokonale prověří připravenost závodníků a jejich strojů. 16.1. je na pořadu poslední etapa do Rosaria. Bude zajímavé sledovat jestli se v ní ještě budou nějak výrazně měnit výsledkové listiny všech kategorií, nebo půjde již jen o spanilou jízdu vítězů. Po 9000km bych rád viděl boje až do posledního kilometru. O tom všem vás budu průběžně informovat. Ještě před startem se zde dočtete nějaké zajímavosti o Dakaru a jak to vypukne budou články každý den. Nebudou to jen shrnutí každodenních výsledků, jsem domluvený na aktualitách a zákulisních „drbech“ přímo od zdroje s přímými účastníky Dakaru 2016. Zdeněk Gottvald PROGRAM RALLY DAKAR 2016: 02/01: Start a slavnostní pódium v Buenos Aires / Prolog / Přejezd do bivaku "0" v Rosario 03/01: Buenos Aires - Villa Carlos Paz 04/01: Villa Carlos Paz - Termas de Río Hondo 05/01: Termas de Río Hondo - Jujuy 06/01: Jujuy - Jujuy 07/01: Jujuy - Uyuni 08/01: Uyuni - Uyuni 09/01: Uyuni - Salta 10/01: Volný den v Saltě 11/01: Salta - Belén 12/01: Belén - Belén 13/01: Belén - La Rioja 14/01: La Rioja - San Juan 15/01: San Juan - Villa Carlos Paz