Rally Dakar

Rally Dakar 2016 je u konce!
vydáno 18. ledna 2016
Závěrečnou etapou do argentinského Rosaria skončila 38. Rally Dakar 2016. Po 14 dnech a téměř 9000km dokončivší závodníci projeli cílovým pódiem a byli dekorováni. Předtím však ještě museli absolvovat druhou maratonskou etapu, těžkou do San Juanu a nejdelší do Villa Carlos Paz. Tady konečně dostál Dakar své pověsti nejtěžšího závodu a bylo vidět kdo jak umí nejen jezdit, ale i navigovat. I když pořadatel opět zkracoval speciální testy, protože spousta především motorkářů měla velké problémy tuto trať vůbec projet, mezi jezdci se utvořily velké časové rozdíly a o pořadí se tak rozhodlo právě tady. V Rally Dakar 2016 nebyla nouze o nehody Nebyla nouze o pády, zranění a technické problémy. Ondra Klymčiw, do té doby nejlepší český motorkář, měl nepříjemný pád. V prachu přehlédl kámen, motorka ho katapultovala ze sedla a přiklepla. Odštípnutý kus pánve v oblasti kyčelního kloubu, zlomená žebra a propíchnutá plíce jsou ty hlavní zranění, kvůli kterým skončil v nemocnici. Už je po operaci, v pořádku, tak přeji brzské uzdravení. Druhým Čechem, který skončil ve stejné etapě, byl Ruda Lhotský. Pořádný terén byl nad jeho síly a vyčerpáním nebyl schopen dojet ani na první kontrolní bod. Také skončil v péči lékařů. Těžký a pomalejší profil asi seděl víc Milanovi Engelovi, ale ne jeho motorce. Zadřel ji před koncem speciálu, ale nikdo z týmu mu nepomohl. Čekal dlouhé hodiny na kolegu Jana Veselého, který měl také potíže. Motorka však druhou v dunách neutáhne a Honza se navíc nemohl dlouho zdržovat, protože již dojížděl v noci a start do další etapy byl již ve 4hod ráno. Výsledky Rally Dakar 2016 Z bojů o bednu vypadl po pádu Goncalves, až do cíle se zraněním dojel Meo a Laia Sanz, která si poranila klíční kost. Ale tyto etapy se jí moc líbily a stěžovala si, že nebyl důvod je krátit. Svůj šestý Dakar dokončila na 15.místě! Druhá žena za řidítky závodních speciálů, španělka Rosa Romero Font, manželka Naniho Romy, projela cílovou rampou, podruhé za svých pěti Dakarů, na 67.místě. David Pabiška se svým 30.místem byl nakonec nejlepším z našich. Je to jeho devátý dokončený Dakar. Jan Veselý po různých potížích 71.místo. Neskutečný úspěch je však 2.místo Štefana Svitka! Vyrovnané výkony v průběhu celé rally, vyhraná etapa, to vše proti armádě továrních týmů. Moc mu to přeji, jezdecky vyzrál a má před sebou ještě několik šancí atakovat nejvyšší stupeň. Z 84 motocyklů, které Rally Dakar 2016 dokončily, obsadil první příčku Toby Price z Austrálie. Nástup nové generace závodníků podtrhuje 5 nováčků v první desítce. V kategorii čtyřkolek jsme letos neměli žádného závodníka. Bratři Patronelliové ji ovládli s velkým náskokem, Marcos vyhrál před Alejandrem a tím v bratrském souboji vede 3 ku 2 vítěznými Dakary. Auta opanoval Stefan Peterhansel, již po šesté jako na motocyklu. S dvanácti výhrami je rekordmanem Rally Dakar. Naši se také v obrovské konkurenci neztratili, Prokop 14., Zapletal 16., Jerie 31. a Ouředníček 46. Macháček skončil už dříve a v posledních etapách odstoupil i Randýsek. V kamionech zaznamenal nejlepší umístění pro naše barvy Valtr 8.místem. Dále potom Tomáš Vrátný 16., Kolomý 17., Macík 19. a Randýsek s doprovodným truckem 40. Nedokončil pouze Loprais. Závěrečné zhodnocení závodu Tento ročník Rally Dakar byl nějaký divný. Zprvu rychlé etapy ve stylu WRC téměř bez navigace, potom klasika v bolívijských Andách se zimou, deštěm a velkými nadmořskými výškami. Až po dni volna ten opravdový, těžký, písčitý, navigačně náročný s vysokými teplotami. Ale pořadetelé spoustu etap zkrátili. Zprvu kvůli počasí, potom pro obtížnost, že nestíhali odpadlíky stahovat z trasy. Kvůli tomu byly zmatky ve výsledcích, protože se nějak podivně dopočítávaly, když jezdci končili na různých místech. Na to si spoustu závodníků stěžovalo, především ti, co to zvládali, dojeli až do cíle a ještě závodili. Laia Sanz byla také hodně slyšet, a nesouhlasila, protože tyto etapy se jí líbily. Když někdo neumí projet danou trať, tak musí počítat s koncem nebo asi nemá na Dakaru co dělat. Má to být přece nej... závod. Uvidíme co přinese další ročník Dakaru. V Jižní Americe je již vyčerpán, a ve dvou zemích, Argentina a Bolívie, které se na jeho spolupořadatelství podíleli, už není co nového vymyslet. A aby na pořádání chtěli ještě kývnout. Zda se třeba náhodou nevrátí zpět do Afriky. Ještě jednou gratulace všem co dokončili, obrovská především Štefanovi Svitkovi. Zdeněk G.
Osmá etapa Rally Dakar 2016
vydáno 15. ledna 2016
Po volném dni pokračovalo startovní pole ze Salty do Belénu, 780km dlouhou etapou. 534km speciálky mělo 140km neutralizační zónu, kde se nejelo na čas. Byla společná pro všechny kategorie a absolvovali ji celou, bez nějakého rušení. Hlavně konečně šlo i o navigaci a nějaké pískové duny. Také počasí bylo tomuto terénu odpovídající a závodníci se místy pěkně potili. Velmi malé rozdíly mezi vedoucími jezdci po minulých etapách dávaly tušit, že se o přední příčky bude opravdu závodit. A závodilo. Celá špička od prvních kilometrů jela naplno, a tak nebyla nouze o dramatické situace. Téměř každý měl nějaké trable, buď v podobě pádu, havárie, defektu, nebo přehlédnutí v navigaci a bloudění. Nejvíce na to doplatil například Sebastian Loeb, který několikrát převrátil svůj Peugeot a asi hodinu ho opravoval, přišel tak o průběžné vedení. O to přišel i Paulo Goncalves, když při pádu na své Hondě ulomil držák s přístroji a potom si ho musel přidržovat a to ho zpomalilo. Nebo Martin Kolomý po dalších potížích ztratil už přes 5hodin. Průběžné výsledky kategorie motorkářů Naši motorkáři se drželi a do cíle dojeli všichni. Nejlépe opět Ondra Klymčiw 29. a průběžně je 25. David Pabiška jede také dobře, včera 35., celkově 34. Milan Engel 37. a 37. Jan Veselý byl 87. a je 76. Ruda Lhotský 100. a 88. průběžně. Štefan Svitko zase výborné 4.místo v etapě a stále 3. průběžně! Následující 9. a 10. etapy jsou dohromady další maratonská. Po dnešním 285km speciálce a 30km spojovačce bude bivak bez asistence s 30 minutami na přípravu strojů a ráno do dalších 280km speciálu. Jsou sice kilometrově krátké, ale vedou ve velice náročném a zrádném pískovém terénu s několika dunovými poli a navigace bude také velmi těžká. Zatím moc odpadlích není, tak jsem zvědavý kolik z dosavadních 105 motorek, 35 quadů, 90 aut a 50 kamionů na startu do maratonské etapy jich potká své doprovody v bivaku v La Rioje. Všem držím palce a hodně štěstí. Zdeněk G.
Šestá a sedmá etapa Rally Dakar 2016 přinesly bohužel tragickou nehodu
vydáno 11. ledna 2016
Maratónská etapa zavedla dakarský peloton do Bolívie do města Uyuni. Bivakovalo se zde tři dny ve výšce asi 3700m. 6.etapa vedla kolem solného jezera a speciál byl s 542km nejdelší v tomto ročníku. Byla opět velmi rychlá, navigačně nenáročná, ale díky nadmořské výšce vyčerpávající, se spoustou záludností, na které závodníci ve velkých rychlostech nestačí reagovat a vznikají tak nebezpečné situace a pády. Nehoda vozu stála život jednoho z diváků 7.etapa vedla z Uyuni zpět do Argentiny, do Salty, kde bude volný den. 426Km dlouhý speciál se skládal ze dvou částí. První, delší byla ještě v Bolívii, poté se závodníkům zapsal dosažený čas a neutralizační zónou se přesouvali do Argentiny, kde startovali do druhé části. Tato etapa musela být opět zkrácena. Další velká bouře rozvodnila jednu řeku, kterou jezdci brodili. Polskému závodníku Piatekovi motocykl strhl proud a museli mu pomoci ho vytáhnout. Dopadl dobře, ale motocykl měl vodu úplně všude. Poté pořadatel dašlí závodníky do speciálky nepustil. Počítal se jim čas dosažený v první části. To už nepokračoval jeden z favoritů Walkner, zlomená stehenní kost a jiná zranění. Je to po Rennetovi, bezvědomí a otřes mozku, Baredovi Bortovi, problémy s motorkou, Jakešovi, přetrhané vazy v koleni, atd., další ze špičky, který odstoupil ze závodu. Pro zranění odpadávají z rally závodníci napříč závodním polem, a spousta jich s nimi pokračuje. Bohužel má Dakar 67.oběť, zahynul jeden divák, kterého smetlo závodní auto, když vylétlo z trati. Pády se totiž nevyhýbají nikomu. Ondra Klymčiw pokračuje se zraněným kotníkem, Jan Veselý po nebezpečném pádu víc jak hodinu dával dohromady motocykl, a nakonec s přikurtovanými řidítky dojel. I ostatní naši jsou více či méně potlučeni. Proto den volna všichni vítají a budou sebe i techniku připravovat do následujících šesti etap, které jak slibují pořadatelé, mají být hodně náročné a zdaleka nic není rozhodnuto. Uvidíme co připravili. Přípravy na osmou etapu a průběžné pořadí Již osmá etapa má speciál dlouhý 534 km a trasa zase atakuje nadmořské výšky 3000m. Spolu s únavou z předchozích dní a vysokými rychlostmi v nebezpečném terénu, další prověrka odolnosti jezdců i strojů. Z českých zástupců v kategorii automobilů skončil Josef Macháček pro poruchu převodovky jeho buginy. Již pátý v řadě nedokončený Dakar.... Havaroval také dosud nejlepší čech v kategorii kamionů Martin Kolomý. Tatru se jim podařilo provizorně opravit a dorazit do cíle, ale mechanici se asi nezastaví, aby se mohli postavit na start dalšího dne. Ještě průběžné pořadí našich pilotů před 8.etapou, Ondra Klymčiw 24., David Pabiška 38., Milan Engel 40., Jan Veselý 76. a Ruda Lhotský 85. Radost mi dělá Štefan Svitko na průběžném 3.místě. Držím všem palce a přeji hodně štěstí všem českým zástupcům ve všech kategoriích. Zdeněk G.
Maratonská etapa Rally Dakar 2016
vydáno 9. ledna 2016
7.1.2016 skončila první maratónská etapa letošního Dakaru. Skládala se ze 4. a 5. etapy a zavedla startovní pole na území Bolívie. Speciálky se jely ve výškách nad 3500m nad mořem a tento rok se závodníci dostali do zatím nejvýše položeného bodu v historii rally, 4600m. Startem do 4. etapy začal Dakar konečně plnit pověst nejtěžšího závodu. Po prvních rušených a krácených etapách začalo jít opravdu do tuhého. Délka trasy a její profil již prověřily důkladněji kvality každého účastníka i jeho techniky. Noc v bivaku bez asistence mechaniků a dalších členů týmů i omezený časový limit na opravy strojů bez možnosti získat nějaký náhradní díl, to vše hraje proti jezdcům, kteří mají nějaký technický problém, nebo poškodí svůj stroj třeba při havárii. Nečekané odstoupení Aleše Lopraise Z našich na to nejvíc doplatil v kategorii kamionů Aleš Loprais, odstoupil na zadřené ložisko v předním kole. Sám to nebyl schopen opravit a než se k němu dostali mechanici s potřebným nářadím a dílem, bylo již pozdě. Potíže měl i Martin Prokop, který ve speciálce otočil svoji Toyotu na střechu. Na kola mu pomohl Adam Malysz, ale potlučenou Toyotu bez předního skla musel ještě i další den dostat do cíle k mechanikům a ještě závodit. Nedařilo se ani českým a slovenským motorkářům Našim motorkářům se nehody také nevyhýbaly, ale naštěstí bez následků. Do dnešní nejdelší speciálky tak nastupoval Ondra Klymčiw z průběžné 26. pozice, David Pabiška ze 44., Milan Engel 45., Jan Veselý 70. a Ruda Lhotský 89. Slovenští jezdci padali také. Zatímco Štefan Svitko „jen ulomil“ Iritrack, který opravil a jel dál skvěle, tudíž je zatím průběžně druhý, Ivan Jakeš spadl hůř, motocykl do pořádku dal, ale zranění nohou, především vazů v koleni mu asi vystavily stopku v dalším pokračování. Podle posledních zpráv sice na motorku sedl, ale do speciálu neostartoval a vrátil se do bivaku. Škoda, byl průběžně jedenáctý. 8.1.2016 je na pořadu nejdelší speciál, 542km ve výškách od 3700 do 4300m nad mořem. Další velká zkouška odolnosti jezdců i strojů. Ať se všem našim daří a Svitko dál úspěšně atakuje zaslouženou bednu. Zdeněk G.
Druhá a třetí etapa Rally Dakar 2016
vydáno 7. ledna 2016
2. a 3. etapa dakarské rally měly hodně společného. Především byly obě speciálky zkráceny nejméně o 100km. Z bezpečnostních důvodů po přívalových deštích. Proto se o přední příčky závodí s maximálním nasazením a pomáhá k tomu i to, že se jelo v mírně hornatém terénu s velmi malými nároky na navigaci. Asi i proto pořadatel zvolil velice přísný metr na dodržování omezených rychlostí na měřených úsecích. Mezi motorkáři je již jen pár jezdců, kteří nemají u času i nějakou tu penalizaci. Určitě tím všechny závodníky donutí, aby navigaci pozorně sledovali a road book měli převinutý vždy na ten km, kde se zrovna nacházejí. Také výkony našich borců jsou stálé a jedou tak, jak jsem od nich očekával. Nejlépe se zatím drží Ondra Klymčiw, po třetí etapě 23. a slušně se pere s továrními piloty a snaží se probojovat do dvacítky. David Pabiška těží ze svých zkušeností osmi dokončených dakarů a je zatím 42. I ostatní jedou dle svých možností Milan Engel 50., Jan Veselý 66. a Ruda Lhotský 86. Pokud nebudou mít nějaké problémy, měli by se také posunovat v pořadí výše. Slovenští kamarádi pořádně zatápí fabrickým týmům, jako každý rok a Štefan Svitko se po 3.etapě dostal do čela průběžného pořadí a letos má zatím největší šanci získat v cíly pódiové umístění. Ivan Jakeš se rozjíždí o něco pomaleji a je 13. Minimum odstoupivších jezdců potvrzuje malou náročnost dosavadních etap, jak co se týká terénů, tak délky. Největší dramata tak v těchto etapách byly požáry. Ve druhé shořel kamión Renault nizozemského závodníka Martina van den Brinka od technické závady na brzdě zadního kola. Včera zase automobil Luise Barbery. Posádky jsou v pořádku. Včera byla na programu první maratonská etapa. To znamená, že jezdci v cíli nejedou ke svým doprovodům, aby jim mechanici udělali servis, ale jsou odkázáni sami na sebe. V uzavřeném bivaku se většinou spí hromadně, třeba v tělocvičně a všichni závodníci jsou si rovni. Ráno pak odstartují do druhé části této maratonské etapy a až po dojezdu do dalšího bivaku se opět se svým týmem setkají. Navíc start večerejší speciálky je těsně po 4000m/mořem a celých 430km se závodí od 3400 po 4100m nadmořské výšky, většinou v pískovém a kamenitém terénu. Uvidíme jak se k tomu postaví počasí, ale i tak se zde může stát dost podstatných věcí. Našim i slovákům držím palce, aby v pohodě dojeli ke svým doprovodům. Zdeněk G.
První etapa Rally Dakar 2016 odstartována
vydáno 4. ledna 2016
Také druhý den na letošní Rally Dakar se nezávodilo. Tentokrát se proti závodníkům postavilo počasí. Prudké a vytrvalé deště a bouřky závodníky provázeli již od brzkého rána a znepříjemňovali hlavně motorkářům celou první spojovací etapu po asfaltu. Před startem do speciálky se na pumpě sušili a čekali na rozhodnutí ředitele závodu. Ten po několikahodinovém čekání oznámil, že se všichni v konvoji přesunou do dalšího bivaku ve Villa Carlos Paz. Hlavním důvodem bylo, že nemohli do vzduchu helikoptéry, které jsou nezbytné pro zajištění bezpečnosti jezdců na trati speciálek. Například můj kamarád Ruben Faria, tovární pilot Husqvarny, který v prologu zajel stejný čas jako vítěz, se nechal slyšet, že jím při včerejších bouřkách projel blesk. Naštěstí pro něj i stroj bez následků. Pořadí tak zůstává stejné jako po prologu, ale třeba kamiony budou startovat podle čísel, protože nemají ještě nic změřeného. Myslím, že počasí při tomto ročníku ještě zdaleka neřeklo poslední slovo. Na vinně je meteorologický jev El Niňo, který právě v tuto dobu úřaduje v Tichém oceánu a na jihoamerickém kontinentu způsobuje nebývalé deště a bouře. Vláda Peru se řídila předpovědí a proto již v červnu ze spolupořadatelství Dakaru odstoupila a ušetřené peníze hodlá investovat do odstraňování následků, které právě El Niňo má napáchat. Dnes je na programu 2.etapa z Villa Carlos Paz do Termas De Río Hondo. Celkem měří necelých 800km a je rozdílná, motorky a čtyřkolky jedou jinou kratší speciálku než auta a kamiony. Motorkáři již odstartovali do dnešní 450km dlouhé speciálky, ale už ví, že cíl je čeká na průjezdovém kontrolním budu 4. Trať pořadatel opět zkrátil, protože po včerejších bouřích by to bylo velmi nebezpečné. Uvidíme jak dnešní den dopadne, a našim borcům držím palce. Zdeněk G.
Sponzorujeme Zdeňka Gottvalda
 
Zdeněk Gottvald
Offroad závodník
 
Narodil se 30. července 1970.
 
Jezdí na stroji SHERCO.
 
Za největsí úspěch považuje medaile
z Mistrovství světa a Evropy.
 
Zdeňkovy úspěchy:
23x mistr ČR jednotlivců
5x mistr ČR týmů
4x mistr SR týmů
2x mistr Evropy jednotlivců
5x mistr Evropy národních týmů
5x vícemistr Evropy
2x 3.místo na ME
1992 vícemistr světa v juniorském Trophy týmu
1994 3.místo na šestidenní v Trophy týmu
2005 klubové Teamy ISDE 2.místo
2015 účastník rally DAKAR

 

Ochrana soukromí a nastavení
Abychom mohli přizpůsobit obsah a reklamy konkrétním uživatelům, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat návštěvnost našeho webu, používáme soubory cookie. Informace o vaší práci s webem také sdílíme s našimi partnery pro sociální média, inzerci a zpracování analýzy, a to v souladu s dokumentem Zásady zpracování osobních údajů. V části „Nastavení souborů cookie“ můžete upravit své preference. Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

NOVÉ ZÁJEZDY A SLEVY NA E-MAIL

S námi se dovíte jako první o nových slevách např. Děti ZDARMA, Skipasy v ceně, Veletržní slevy a další.

• Srovnávání cen od cestovních kanceláří.
• Nejrychlejší cesta k nejnižší ceně zájezdu.
• Soutěže o ceny.

Vyplněním a odesláním formuláře souhlasíte s nezbytným zpracováním Vašich osobních údajů pro účely zasílání obchodních sdělení v souladu s našimi Zásadami zpracování osobních údajů.. Souhlas bude ještě nutné potvrdit v e-mailu, který Vám zašleme pro kontrolu, že je správně vyplněný.

NOVÉ ZÁJEZDY A SLEVY NA E-MAIL

S námi se dovíte jako první o nových slevách např. Děti ZDARMA, Skipasy v ceně, Veletržní slevy a další.

  • Srovnávání cen od cestovních kanceláří.
  • Soutěže o ceny.
  • Nejrychlejší cesta k nejnižší ceně zájezdu.
  • Novinky z Magazínu cestování - bezpečnostní situace, tipy na výlet a reportáže.

Vyplněním a odesláním formuláře souhlasíte s nezbytným zpracováním Vašich osobních údajů pro účely zasílání obchodních sdělení v souladu s našimi Zásadami zpracování osobních údajů.. Souhlas bude ještě nutné potvrdit v e-mailu, který Vám zašleme pro kontrolu, že je správně vyplněný.